Afgelopen weekend werd er na 36 jaar weer geracet op het CM.com Circuit Zandvoort. Met onze eigen Nederlandse Max Verstappen als grote winnaar, en bezoekers als Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima, was de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix een bijzonder evenement – eentje om trots op te zijn.
PROFI-SEC is ingeschakeld voor de beveiliging van dit gigantische project. Circa 200 beveiligers per dag zorgden voor een veilig en warm evenement, zodat bezoekers, coureurs en crew volop van deze legendarische race konden genieten.
Responsive security door PROFI-SEC
Dit jaar tekende PROFI-SEC een 3-jarig contract met de top van de autosport. Het is een groot operationeel evenement met een wereldwijde belangstelling. Sinds de laatste race in 1985, gewonnen door Niki Lauda, heeft er nooit meer zo’n groot evenement plaatsgevonden op deze locatie. In de tussentijd zijn er veel factoren veranderd, van het circuit tot aan de wet- en regelgeving. Tevens moest er in het beveiligingsplan rekening gehouden worden met de extra coronamaatregelen.
PROFI-SEC liet zien mee te kunnen buigen met de klant. “Een eerste grote evenement in 36 jaar vraagt om flexibiliteit. Eén van onze krachten is dat we razendsnel kunnen op- en afschalen. Binnen no time staan er extra medewerkers klaar om ingezet te worden of passen we ons aan op de situatie. We sluiten aan op de agenda van onze opdrachtgever. Responsiveness zit in onze DNA – we bewegen mee met de ontwikkelingen binnen onze opdrachten”, aldus Faisel Reingoud van PROFI-SEC.
Beveiliging volledig opnieuw opbouwen
Het CM.com Circuit Zandvoort was een project van gigantische omvang. Na 36 jaar moest de gehele locatie opnieuw worden opgebouwd om de veiligheid tijdens het evenement te waarborgen. PROFI-SEC regelde de complete beveiliging van het circuit: van de camping tot locatie en het publiek. Er waren strenge toegangscontroles en alleen met toegangsbewijs mocht men het terrein op. Tevens werd Zandvoort dagenlang hermetisch afgesloten. Het was een logistieke uitdaging. Toegang tot Zandvoort werd gereguleerd en autoverkeer was tijdens het evenement niet toegestaan. Er was een logistiek plan met pendeldiensten bedacht om medewerkers op tijd op locatie te krijgen. PROFI-SEC werkte hiervoor onder andere samen met RAI Amsterdam en Pouw Vervoer. Touringcars van Pouw reden tussen het circuit, de crew camping en RAI parkeergarage.
Maandenlang was het de vraag met hoeveel bezoekers de formule 1 race zou doorgaan. Uiteindelijk werd 13 augustus definitief duidelijk dat er minder publiek aanwezig zou zijn. In plaats van een reguliere 105.000 bezoekers werd dit aantal teruggebracht naar 70.000 bezoekers – maximaal tweederde van de capaciteit. Een aantal maatregelen die gehandhaafd moesten worden waren de Testen voor Toegang (24 uur geldig), een strenge accreditatielijst en bezoekers die op hun vaste zitplaats moesten blijven. Tevens was er een teststraat voor spoedtesten opgezet.
“We hebben ondanks de coronatijd een aantal van de grootste evenementen beveiligd. Zandvoort mogen we aan dat lijstje toevoegen. In tijden van krapte op de arbeidsmarkt ben ik trots dat we deze grote aantallen beveiligers konden leverden. Dat hebben we toch maar even gedaan!”
– Faisel Reingoud, PROFI-SEC
Een geslaagd sportevenement
Met het hele team kijken we tevreden terug op een geslaagd evenement. Voor een klein plaatsje als Zandvoort is dit een enorm project. Het was prettig samenwerken met al onze partners en hulpdiensten. We zijn blij dat alles soepel verliep en dat iedereen heeft genoten van een geslaagd sportevenement. Met als kers op de taart, de overwinning van Max Verstappen!
Event beveiliging door PROFI-SEC: Een krachtige combinatie van beveiliging en gastvrijheid
Wij geloven in de combinatie van beveiliging en gastvrijheid, iets wat we gastveiligheid noemen. Bij een evenement als Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix staat veiligheid voorop, maar bezoekers, coureurs en hun teams moeten zich bovendien welkom voelen.
Als marktleider in de eventbranche heeft PROFI-SEC ruime ervaring. Met Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix hebben wij laten zien dat ons team in staat is om te gaan met de immense omvang, alle risico’s, meewegende factoren én het coronavirus dat kwam kijken bij één van de grootste evenementen van Nederland.
Er is door iedereen een onvergetelijk evenement neergezet. Dank aan onze opdrachtgevers, integrale partners en onze medewerkers!